| Nyhedsbrev for Tonga
         
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Dette er vores ottende nyhedsbrev fra vores rejse jorden rundt og det omhandler vores ophold på Tonga.

Tonga er et meget lille kongerige rigtig rigtig langt ude i Stillehavet. Det består af 176 små øer, hvoraf hovedøen er lidt større end Ærø. At vi endte med at være 4 uger på Tonga skyldes flere tilfældigheder. For at kunne flyve ind til New Zealand skal man have en flybillet ud igen. På det tidspunkt, hvor vi skulle flyve fra Australien til New Zealand vidste vi ikke med sikkerhed om vi ville til Nord eller Sydamerika derefter. Derfor søgte vi lidt efter en billig flybillet ud af New Zealand, blot for at kunne komme ind i New Zealand. Billetprisen til Tonga var forbavsende billig, ca. 2.500kr for hele familien for en flyvetur på 3 timer. Alle de andre øer ude i Stillehavet var meget dyrere.

Shippingen af vores bil ville tage 7 til 8 uger fra New Zealand, over Korea og videre til Panama for til sidst at ankomme til Ecuador. Med udsigt til at undvære Mary i så lang tid havde vi brug for et sted at slå os ned i ”ventetiden”. Ja, og hvor mange har lige mulighed for at bo 4 uger på Tonga.

Det sidste og afgørende for at vi blev på Tonga i 4 uger var at Dennis kontaktede bueskytteforbundet på Tonga og tilbød sin ekspertise som træner m.m. Dette resulterede i at vi i løbet af meget kort tid havde fået tilbudt overnatning ved forbundets vicepræsidents søster under hele vores ophold. Dette tilbud udviklede sig til at Dennis trænede hele Tongas landshold samt fik startet et juniorhold op med henblik på Commonwealth games og senere VM og OL. Birgittes evner som svømmetræner gik heller ikke upåagtet hen. Hun startede et svømmehold med fast morgensvømning 3 gange om ugen nede ved siden af havnen.

Tonga har en meget speciel geografi og er beliggende hvor to store tektoniske plader af jordskorpen mødes. Det skaber en af verdens dybeste steder i Stillehavet, Tongagraven på over 10.000m dybde. Det har også bevirket at området med Tongas øer har hævet sig i de sidste 10 til 30mio år. Således er her ikke de store brede sandstrande, men derimod nærmest en mur af koraller ca. 50 til 200m ude i havet hele vejen rundt om øerne. Denne mur danner de verdensberømte blowholes, der som gejsere sender vandet 10 til 20m op i luften i kilometer lange strækninger langs kysten for hvert bølgeslag. Det er et imponerende syn, som kan nydes i timevis. Imellem disse blowholes er der små lommer af sandstrande, som er de rene perler for naturelskere og vandhunde. Her er også rigtig mange dejlige laguner bag de beskyttende koralrev.

Livet på Tonga foregår i et stille og roligt tempo. Dette er nok et resultat af det tropiske klima og de rigelige mængder af mad. Ja, apropos mad, så er befolkningen på Tonga forbavsende store, rigtig store. Så store at et Australsk firma har købt retten til at undersøge indbyggernes gener for at finde en forklaring på at stort set alle her er overvægtige. Selvom rigtig mange er overvægtige, så har vi sjældent set så mange flotte og glade ansigter. Folkene på Tonga forstår virkelig at nyde livet og morer sig.

Nå ja, når vi nu nævner tempo, så er hastigheden for bil, 40km/t i byen og 65km/t på landet. Der er ikke mange skilte der viser hvor by og land er. Men det har der engang været og nu er der er ofte kun en pæl med røde og hvide striber tilbage. De fleste af vejene er hullede og fulde af nedfaldne kokosnødder og bananklaser, så hastigheden falder derfor yderlige. Der er ligeledes masser af liv ved og på vejen; køer, grise, høns, hunde, heste og mennesker m.m. går rundt over det hele. Man skal virkelige passe på når der pludselig kommer en høne flyvende i mod bilen, eller der er en gris der løber ud foran bilen midt inde i byen. Man vender sig forbavsende hurtigt til hastigheden, og tør egentlig ikke kører ret stækt. Det bliver en stor omvæltning når vi kommer tilbage til de normale hastigheder og rattet igen sidder i venstre side. Sifa, vores bueskytteven, fortalte desuden at han engang havde været i Tyskland, og prøvet at køre på motorvejen. Her var der blevet kørt ca. 3-4 gange stærkere end han nogensinde havde prøvet og han blev nødt til at bede chaufføren om at køre langsommere, da han slet ikke turde at køre omkring 200km/t. Deres biler er også et kapitel for sig selv. De er gamle aftjente vrag, der er importeret herud og holdes i live med lidt klister og ståltråd. De fleste biler har en eller flere store stjerner i forruden. Mange kører desuden rundt med manglende ruder, hvilket giver forbedret ventilation.

En stor del af vores ophold på Tonga har vi tilbragt i det dejlige vand rundt omkring på øerne. Her er der virkelig blevet svømmet og leget i vandet samt studeret marineliv, samlet koraler, eremitkreps, sneglehuse og muslingeskaller. Vi valgte ikke at besøge de andre øer herude da det er forholdsvist dyrt at flyve rundt mellem øerne. Desuden var vi lidt skræmt af at landingsbanen på den ene ø var øens eneste vejstrækning, som blev lukket når flyveren ankom. Desuden er overnatning ret dyrt herude da de forskellige ressorter udmærket ved hvad de vil tage for både overnatning og mad.

Vi nåede lige at holde Rasmuses fødselsdag her på Tonga, inden vi fløj videre til Ecuador.

Befolkningen på Tonga er utrolig flinke, gæstfrie og venlige. Vi har kun gode minder fra vores ophold her og har nogle rigtig gode venner der.

Turen fortsætter mod Ecuador, hvor vi forinden skal krydse Stillehavet og datolinjen. Ecuador er også landet for vores næste nyhedsbrev.

Vi håber at dette nyhedsbrev har været interessant læsning, og du er velkommen til at besøge vores hjemmeside www.dennisbager.dk . Her kan du bl.a. læse vores rejsebeskrivelse i mere detaljeret form.

Med venlig hilsen

Familien Bager

Blow holes, i baggrunden kan ses endnu flere.
Blow holes
En gris i fuld firspring for livet
Dennis i gang med dagens træning af Sifa
Sidste dag på Tonga, på billedet er Dennis, Hans, Pia, Sifa, Lupe, Arne, Frederikke, Rasmus og Magnus.