Jorden rundt med 3 børn og 1 bil


Forsiden

Hvem er vi

Rute og Lande

Dagbog

Udstyr og hverdag

De små sjove

Links

Kontakt os


Birgitte

Dennis

Magnus

Rasmus

Frederikke

Mary

Mary

Mary, er navnet på vores bil og er opkaldt efter det gode skiv, Mary, i Rasmus Klump tegneserien. Hun er en moden dame fra 1990 og er forsynet med en solid 1,9L turbo diesel motor i bagenden. Hun har begge ben solidt plantet på jorden med permanent firhjulstræk og dobbelt differentialespærre samt en god frihøjde, som nok skal sørge for fremkommeligheden i selv det mest  vanskelige og ufremkommelige terræn. Udover at være en sej dame i terrænet er Mary også rummelig nok til at vi alle kan sove trygt i hende hver nat, samt have alt vores habengut med til de næste to års rejse.

Allerede på sidste tur savnede vi friheden i at have vores eget køretøj med. Vi har derfor været fast besluttet på at have et eller andet køretøj med denne gang. Flere muligheder har været oppe at vende; bl.a. at rejse afsted med rygsæk igen og så købe et køretøj i hhv. Australien, New Zealand og USA og så sælge det igen efter at have været rundt i det pågældende land/region. Denne mulighed blev dog droppet igen, især da vores krav rækker længere end hvad de fleste biler vil kunne klare.

Vi har derfor valgt at købe en bil og bygge hende om efter vores ønsker og krav, og så tage hende med hele vejen rundt om jorden. Kravene til et sådan køretøj var mange, men primært skulle det udgøre familiens bolig og være i stand til at fragte os sikkert rundt ude i den vilde natur. Så en stor rummelig firehjulstrækker ville være ideel. De ydre mål satte også deres grænser, da bilen skulle kunne være i en 20fods container når den skal fragtes mellem de forskellige kontinenter. Dette gælder især højden på bilen.

Dennis er nærmest ”født og opvokset” i en Land Rover 109” og mente derfor at Landrover 110” ville være det ideelle køretøj til rejsen. Denne bil har følgende fordele; gode  terrænegenskaber, de rigtige ydre mål, der kan findes reservedele i det meste af verden og teknikken er rimelig simpel at reparere, samt at det er en rigtig "eventyr og safari bil". Desværre er det også en bil som kører som en traktor og larmer som et ondt år og i det hele taget ikke har nogen komfort. Desuden er der faktisk heller ikke ret meget plads indeni.  

Birgitte derimod ville gerne have mere kabineplads og komfort. Efter at have haft Birgitte med ude på en prøvetur i en Land Rover 110" fra år 2000, var sagen ikke blevet forbedret, set fra Dennis’s side, så Land Rover var nu ikke vores første prioritet. Birgitte havde ved flere lejligheder snakket om et folkevognsrugbrød, som i sjældne tilfælde kunne fås med 4WD. Flere blev prøvet, men de havde alle alt for lav frihøjde og for stor akselafstand til at være brugbare til noget som helst ude i terrænet.

En dag kommer Dennis forbi Sydfyns Autocamper i Vester Åby på Sydfyn, som udelukkende sælger og servicerer VW T3’ere (folkevognsrugbrød). Indehaveren, Niels Erik Thing, viser sig ikke bare kun at kende disse biler godt og deres terrænegenskaber. Han har også været på flere rejser til Afrika og Island i denne bil, så han har indgående kendskab til vigtigheden af at have et godt køretøj, som man kan stole på.

Dette møde blev afgørende for vores valg af bil. Valget er endt på en VW T3 Caravelle syncro med 1,9L turbo diesel. Den har en rimelig komfort, permanent firhjulstræk med dobbelt differentialespærre og den er utrolig rummelig indvendig. Et andet stort plus ved denne model er den simple teknik, både i opbygning og i motoren. Dette kan gå hen og blive en meget stor fordel den dag vi står med alvorlige problemer ude midt i Langbortistan og eneste mekanikker i miles omkreds kun kan reparerer gamle traktorer fra 1950’erne.

Folk vi snakkede med beskrev dem som værende stort set lige så gode som Land Rover i terrænet og vi fandt da også hurtigt ud at T3 Syncroen nærmest er blevet en kult bil som det ikke ligefrem vrimler med (se www.syncro.org) . Samtidig blev den kun produceret i nogle få år i slutningen af 1980’erne og starten af 1990’erne, så udvalget var begrænset. Vi gik i gang med at søge på nette, både i DK og rasten af Europa.

Vi fik samtidigt kontakt med Jørgen og Mette der på dette tidspunkt er på vej jorden rundt med 3 noget større børn. De kører ligeledes i en T3 syncro, så der var nok inspiration at hente her. Deres rejse er beskrevet på www.jordenrundtmedfamilien.dk

Vores bil er bygget op som en mellemting mellem en camper og en multivan med indbygget køkkenskab og håndvask, væghængt klapbord, bagerste sæderække kan lægges ned og omdannes til 3 personers madras, hævetag med plads til 2 voksne/3 børn. Vores køkken er et mobilt Colemann benzinkomfur med 2 blus (benzin kan vi få overalt). Under bilen er der monteret en 80L vandtank og en ekstra 80L dieseltank. Under bagerste sæderække er der monteret et Webasto oliefyr til de kolde morgener. Bagagerummet, som også bruges til soveplads om natten er bygget op således at vi skal flytte minimalt bagage for at få plads til benene. Det meste af bagagen opbevares i tætte aluminiumskasser på hylder. Foran på taget er der en stor tagboks til diverse store og lette ting, på taget ligger vores glasfiber sandstiger, bagpå er vores 5 cykler, på styrbord side er en markise med mulighed for påmontering af sider og front, på venstre side er et rør til vores fiskestænge.

Højderekord: 4.890 moh ved Codillera Blanca, Peru

 

Mary sures fast til containeren inden afgang Mary i sandørken i Australien Mary sammen med en stor minemaskine med en totalvægt på 400tons og 200tons lasteevne

Mary på dybt vand i Australien

Mary ved Devils Marbles i Australien

Mary ved Ayeres Rock

Mary med et fladt baghjul i 45graders varme ude midt i Australiens ørken.  Så flade dæk eller mere kørte vi med i sand. Her er det hårdt sand. Ofte er vi nede på ca. 1/3 af normalt dæktryk når vi kører i løst sand. Mary på Fraser Island i Australien
Mary på Fraser Island i Australien Mary på Fraser Island i Australien Mary har skiftet farve, nu ørken rød i Australien
Mary i New Zealand Mary med fortelt Rasmus, Magnus og Frederikke inde i Mary
Mary i New Zealand Mary i New Zealand Mary i New Zealand
Mary i New Zealand Mary i New Zealand Mary i New Zealand
Mary i New Zealand  Mary i New Zealand