| Tirsdag d. 22.09.09: Cuzco - Pisaq i Peru
Kørt 97 km i dag. Ialt 43.736 km.
  I går Kalender I morgen

Vi var tidligt oppe for vi ville lige ringe til Oldemuf for at ønske ham tillykke med de 89 år. Men inden vi nåede at se os om kom der en indianer kvinde med sin flok lamaer der skulle afgræsse campingpladsen. De var søde at se på og lige pludselig lagde en af lamaerne sig ned midt på pladsen og skulle til at føde en lille lama unge. Dette var så spændende at se at Oldemuf måtte vente med at få sin opringning. Det var et fantastisk syn at se denne lille lama komme til verden. Efter 20 minutter var den i stand til at stå på benene, og kort efter gik den rundt om sin mor som Bambi på glatis. Vi var simpelthen nød til at blive lidt længere for Magnus, Rasmus og Frederikke havde nu en lille sød nyfødt lama at de gerne ville kæle med. De andre lamaer var vildt nysgerrige efter at snuse og se til den lille ny, så hvis de ikke blev jaget væk med hård hånd, så ville der ikke blive fred for den lille ny. Og dette job påtog ungerne sig med stor lyst.

Ved middagstid tog vi ind til byen, og fik ringet til Oldemuf. Det er nu dejligt at snakke lidt med dem derhjemme. Derefter gik turen nu ud til ”den hellige dal” og videre mod et af vores hovedmål Machu Picchu. Machu Picchu kan man komme til på flere måder. Den mest kendte er via Inka stien, der er en 3 dages vandretur og vil koste over 15.000kr for os. Den ”eneste” anden mulighed, hvis man spørger rejsearrangørerne derhjemme, er med tog fra Cuzco og det vil koste lidt over 5.000kr for en returbillet for familien for en togtur på et par timer. Heldigvis er der også en helt anden og meget mere spændende mulighed. Man kan køre derind ad ”bagvejen” og parkere sin bil for foden af Machu Picchu og så gå det sidste stykke langs jernbanen igennem junglen. Vi valgte det sidste, både fordi det kun kostede os en køretur på omkring 500km i alt frem og tilbage og samtidig ville vi også komme forbi mange af de andre Inkaruiner, som vi gerne vil se.

Første stop var byen Pisaq for at se ruinen af Inkaernes by der. Ruinerne i Pisaq er placeret på toppen af et bjerg og terrasserne ligger ned af bjergskråningen. Helt på samme måde som Machu Picchu er. Terrasserne er bygget af tilhuggede sten, og efterfyldt med god og frugtbar jord, som er båret op fra dalen. På toppen er der både templer, beboelse til de adelige, en slags militær by og en by til bønderne. Bag byen ligger der en stor begravelsesplads, hvor hundredvis af små huler i klipperne vidner om de begravede mumiers sidste hvilested.

Vi gik en god tur ad stierne op til templerne. Disse stier er en del af de gamle Inka stier, som Inkaerne byggede mellem 30-40.000km af (de vil næsten kunne nå rundt om jorden ved ækvator). Flere steder skulle vi gå igennem en slags port som udgjorde et effektivt forsvar mod eventuelle angribere. Disse porte var smalle og på bagsiden var der en stenmekanisme til låsning af porten.

Oppe på toppen så vi de flotte templer med de flotte tilhuggede sten. Det flotteste var soltemplet, der blev brugt for astronomiske observationer og religiøse formål. Templet er bygget meget traditionelt for inkatiden, hvor alle sten passer perfekt til hinanden, og med trapezformede døre, vinduer og nicher. Rigtigt flot at se og med en flot udsigt.

Solen var netop gået ned da vi var færdige med at se disse flotte ruiner og vi kørte ned til byen og fik aftensmad på en lille lokal restaurant. Som sædvanlig var det en hel grillkylling stegt over åben ild. Efter aftensmaden, kørte vi lidt uden for byen, hvor vi fandt en lille plet græs for natten. Forinden havde vi forhørt os på stedets ”officielle” campingplads og de skulle have ca. 200kr for en overnatning på en parkeringsplads ud til vejen. Det var alt for meget, især i et land, hvor mange mennesker har en dagløn på 50kr.

Her er det lille føl på vej til verden med lidt hjælp

Det 30 minutter gamle lamaføl tager sine første skridt. Det er en han

Magnus med det lille lamaføl