| Tirsdag d. 4. April 2006

I dag gik turen til Bangkok. Vi skulle flyve ved middagstid. Det er sådan set det der er at fortælle om det. Vi sov så længe som muligt, inden vi skulle have morgenmad. Herefter var det om at få pakket, og købt det sidste inden vi blev hentet. Birgitte var på markedet for at få bananer og kiks. Vi skal lige have lidt til at slukke den værste sult, når vi har en ventetid på 1-2 timer i lufthavnen.

Der er noget særligt over at gå på marked her i Yangon. Alle kikker efter en, og man skal passe på ikke at blive distraheret, og gå ind i alt det der hænger ned overalt. Det er således, at ned fra hver altan hænger der en snor med en klemme, pose eller en hængelås i. Hvis man så vil i kontakt med dem der bor deroppe, hiver man i snoren, og klokken ringer. Så kan man stå nede på gaden og råbe til dem på 4 sal. Eller sende ting op til dem. Så snoren bliver brugt både til ringeklokke og transport at småting.

Vi kom til lufthavnen, og her tog det lidt tid, for at komme igennem immigrationen. Men som ved ankomst var der ikke problemer med at komme videre. Problemet var bare at de ikke var vandt til at håndtere en familie med børn, og de ville nødig lave noget forkert med alle deres stempler. Ventetiden i lufthavnen brugte vi på at spise kiks og bananerne. Magnus, Rasmus og Frederikke glædede sig endnu en gang til en flyvetur.

Vel fremme i Bangkok. Her gik det glat i gennem paskontrollen. Alle fik stempel i passende, uden vrøvl. Så alt det besvær vi havde da vi ankom til Thailand fra Cambodja var helt uden grund. I dag ville vi prøve at tage toget til Bangkok. Det tager 45 min det samme som med taxi, men koster sammenlagt 10 kr. for alle 5. så dette måtte vi prøve, især nu da vi ikke har meget bagage med. Det var dog noget af det dummeste vi har gjort. Vi ventede ca. ½ time inden toget kom, og det var stuvende fuld af mennesker der også skulle til Bangkok. Men vi fik da os en siddeplads efter en stund. Vel fremme på togstationen, her ville vi prøve om vi kunne få en billet til nattoget til Ko Tao. Der var fuld optaget, så vi blev henvist til busserne. Vi var kommet lidt sent til togstationen, så det var umuligt at få en billet til en god pris. Vi gik videre, vi skulle lige have vores snorkeludstyr inden vi tog til vores stam hotel.

Efter en lang dag, med transport gik vi i seng. Turen til Myanmar har været meget dyr i forhold til alt andet herude. Men samtidigt meget spændende. Det har været dejligt at komme til et land der endnu ikke er spoleret at turister. Det har været besværligt at komme i kontakt med omverden, samt hente penge, men det er de omkostninger der er når landet er under en boykotning fra mange lande.

Dagens vejr; sol, temperatur ca. 35oC.

Snore med klemmer og poser.

Frederikke, Magnus og Rasmus.