| Onsdag d. 15. Februar 2006

Vi startede dagen med morgenhygge på vores dejlige hotelværelse. Dagen var afsat til afslapning så det tog lidt lang tid inden vi begyndte at få tropperne samlet for at komme lidt ud. Om formiddagen gik vi lidt rundt og så på templerne i nærheden. Byen er fyldt med templer, f.eks. kan vi kigge ned i tempelgården på det nærmeste tempel fra vores vindue. Luang Prabang er en meget turistet by, priserne er skruet op så især mad, logi, og souvenirer er noget dyrere end i Thailand. Det har overrasket både os, og mange andre vi har snakket med.

Ved middagstid tog vi en tuktuk ud til det store vandfald. Turen herud tog det meste af en time, hvor vi kom igennem skove, et par småbyer og så et par nyplantede rismarker. De nyplantede risplanter er ca. 15cm høje på nuværende tidspunkt, så man kan virkelig se de mange terrasser med vand, og vandsystemet der er i rismarkerne. Det har været meget spændende for især Magnus der har fået en lektion i landbrug, og metoder der anvendes inden for dyrkning af afgrøder. Vejen op til vandfaldet er en grusvej, ligesom stort set alle andre veje i Laos. Der er ca. 14000km. asfalteret vej i hele Laos, og med et land der er mange gange stører en Danmark, er det let at forestille sig forholdet mellem asfaltveje og grusveje. Det var dog ikke så galt med grusvejen, som var hård som sten her i den tørre årstid. Vi så også hvordan de vandede vejen og skrabede den flad igen.

Turen op igennem bjergene var meget flot og udsigten fremragende. Vi kikkede ud over mange bjerge, og det er tydeligt at se rovdriften på skoven store træer. Der var mange bare pletter på bjergsiderne. Enten af at de lokale brænder skoven af eller der var lange røde striber ned af bjergsiderne, hvor man kan se jorderosionen når vandet løber ned. Det meste af jorden her er rød, og det giver naturen en meget gylden skær. Her i den tørre tid er der meget støvet og især husene tæt ved vejen bærer præg af alt støvet fra vejen.

Lige før vi var fremme ved vandfaldet, så vi pludselig en elefant kom gående på vejen. Ja, de går alle vejene. Det er underlig lige pludselig at se et så stort dyr, kom vadende på vejen. Laos betyder også ”landet med en million elefanter”.

Vi begav os op til vandfaldet, og det var et fremragende syn. Vandfald var i flere etager og med swimmingpools man kunne bade i. Det tog ikke lang tid, før alle ungerne var komme i badetøjet, og hoppet i vandet. Det var varmt i luften så det var herligt at få sig en dukkert i det lidt køligere vand. Efter første dukkert, begyndte vi at bevæge os op ad skovstierne til næste etage ca. 20m oppe. Her kom vandfaldet brusende, og man kan svømme ind bag ved vandfaldet, og kikke ud. Birgitte, den vandhund, var straks i vandet og svømmede ind under vandfaldet. Der var meget dybt, inden man kom ind under vandet. Vandet buldrede ned, og det var herligt at stå derinde og kikke ud. Der var en lille grotte man kunne søge ly i, inden turen gik ud igennem vandet igen.

Efter badeturen, gik og  klatrede vi videre opad. Her var ingen rigtig sti, så vi fulgte et lille sidevandløb opad. Vel oppe på toppen åbenbarede der sig en vidunderlig udsigt, udover vandfald, og bjerge. Heroppe udbrød Frederikke ” se, alle ligner myrer dernede”. Og ja, der var langt ned. Men heroppe var det brusende vandfald bare et lille vandløb, som løb igennem flere små søer og damme, for så at vælte udover kanten. Det hele er lavet i kalksten og ler og vi kunne gå helt ud til kanten og kigge ned (der var et rækværk for, så vi ikke faldt ned)

Vi kom ned fra vandfaldet igen og kørte hjem til Luang Prabang. Nu var det ved at være solnedgang og vi skyndte os på et ”bjergtempel” for at se solnedgangen over byen og med bjergene som baggrund bag Mekongfloden.

Aftensmaden spiste vi ved det samme gadekøkken som i går. Maden var så god at den godt kunne tåle en gentagelse. Alle spiste godt til, især børnene nød at de selv kunne øse det op på tallerknerne fra de mange fade. Herefter så vi os lidt omkring på natmarkedet. Alle var godt trætte efter en lang dag.

Dagens vejr; sol hele dagen, temperatur ca. 25oC.