| Lørdag d. 4. Februar 2006

Denne dag er den sidste dag på vores trekking tur. Dennis havde fået det noget bedre, men var fortsat svækket. Det var en lidt mere rolig dag, og vi skulle kun gå et par timers tid. Efter morgenmaden begav vi os ind i junglen. Vi havde en stigning på ca ½ time op på toppen af en bakkekam med en flot udsigt, inden det for alvor gik ned af bakke. Denne gang var både Magnus, Rasmus og Frederikke i front. De løb afsted, og ville ikke lade sig overhale af nogen som helst. Vi kom til landsbyen Shan village. Denne landsby er mere civiliseret med huse lavet af mursten, og de har strøm. Det var som at komme til en anden planet. Nu havde vi ikke set andet end bambushytter de sidste par dage og strøm var der ikke noget af. Maden var lavet over bål, og lys kom fra lommelygter og stearinlys. Så det at komme til Shan var noget helt andet. Her spiste vi frokost. Det var også risret. Børnene guffede i sig, da de var meget sultne.

Efter frokosten gik vi ned til floden hvor vi skulle vi rafte på floden. Denne rafte tur er anderledes end vi har prøvet før. Vi skal nemlig rafte på en bambustømmerflåde. Bambussen der bruges til tømmerflåde er ca 7-10 cm. i diameter og tømmerflåden er ca.4m. lang og 1m bred. Den er holdt sammen med flettet bambus. Man styrer tømmerflåden med bambusstager. Turen ville tage ca. ca. 2 timer, så vi ville nok får det lært inden vi stoppede. Magnus, Rasmus og Frederikke satte sig ned midtpå flåden og fik ret hurtigt våde bukser. De holdt godt fast, således at de ikke faldt i vandet. Dennis prøvede lidt at stå i bagenden og styrer, men blev meget hurtigt for træt, så Birgitte tog det meste af turen, sammen med en af de lokale guider der var i front for at vise vejen. Teknikken var at støde fra med bambusstagen ned i floden. Guiden foran styrede forenden og Birgitte styrede bagenden let og behændigt igennem svingene og alle de små vandfald på turen.

Vi havde en dejlig tur, nogle flåder sejlede stille og nød turen, andre var nogle rene legedyr og faldt ofte i vandet, til stor morskab for alle. På et tidspunkt gik der mere sport i at lege end at sejle. Med disse lange bambusstager, unge mennesker, varmt vejr og masser af vand, ja så skal der jo sprøjtes, plaskes og leges så nogle ender i vandet. Turen på tømmerflåde var en rigtig sjov oplevelse.

Efter 2 timer var hele turen slut. Vi blev samlet op og kørt tilbage til Chiang Mai. På vej tilbage var der mange der sov efter de sidste dages strabadser. Vel tilbage på hotellet, var det om at få et bad. Alle var trætte, men der var fest i byen. Der er blomsterfestival, og marked lige ved hotellet. Efter aftensmaden gik vi en lille tur på markedet. Her kan der købes alt, og til vores store overraskelse kunne vi købe fodmassage. Det var vist lige det vi trængte til. Vi fandt et sted med ca. 20 massører og der var lige plads til alle 5 og vi fik en ½ times fodmassage. Magnus lagde sig tilbage og nødt det. Rasmus havde lidt svære ved at sidde helt stille, men fald dog til ro, det var lige før han faldt i søvn. Til gengæld gik det op i hat og briller med Frederikke. Hun kunne overhovedet ikke sidde stille. Hun var så kilden at hun konstant sad og vred sig medens hun grinede i højt. Alle de andre massører og de andre der fik massage blev underholdt af Frederikke og ingen kunne holde masken. Der var et kæmpe smil på alles læber, hver gang Frederikke stak i et grin. Til sidst sad hele rækken og klukkede.

Frederikke fik da lidt glæde af massagen. Efter fodmassagen, var vi alle trætte og gik hjem i seng.

Dagens vejr sol. Temperatur ca. 25oC.

Magnus, Frederikke, Rasmus og Birgitte.

Magnus.

Sammenstød.

Hele familien på en bambustømmerflåde.