| Fredag d. 3. Februar 2006

Guiden vækkede os til en pragtfuld solskinsdag. Solen var lige stået op over bjergene og dens varme stråler var ”livgivende” efter en kold nat i hytten. Dennis startede dagen med at være lidt skidt tilpas. Han havde fået lidt træk om natten, og så havde det været hunde koldt at sove. Vi sov med alt vores tøj på og havde en del tæpper over os. Efter morgenmaden begav vi os afsted. I dag var der 3 guider med. Dagens gåtur ville være ca. 3-4 timer, hvor vi skulle gå op af bakke 2 gange, inden vi skulle havde en pause ved et vandfald. Magnus og Rasmus gik i spidsen. De løb op og ned. Det var en ren fornøjelse. Længere nede i feltet kom Frederikke og Birgitte. Dennis sakkede hurtigt bagud og gik alene sammen med den sidste guide. Dennis var ved at blive syg og mistede hurtigt kræfter. Guiden blev nødt til at tage rygsækken, da Dennis ikke kunne klare det. Dennis kunne heldigvis klare at gå selv i et roligt tempo.

Turen igennem junglen var utrolig flot. Vi er i et område, meget tæt på grænsen til Burma. Der er ca. 1 god dagstur dertil. Vi stoppede ved smukt et sted for at spise frokost. Stedet var en lille dal omgivet af træklædte bjergsider og et lille vandløb løb idyllisk igennem dalen. ”landsbyen” bestod af 2 huse. De arbejder bl.a. med var at fælde træer, og udlåne deres køkken til guiderne så ledes at vi kunne få noget at spise. De fleste gik en tur en 5 min. tur op til et vandfald for en svømmetur, men Magnus, Rasmus og Frederikke havde rigeligt med at lege i bækken. Dennis var ankommet og havde brug for at hvile sig. Vi havde god tid til at slappe af så Dennis blev lagt til at sove i på en bænk i skyggen. Han havde fået feber.

Medens vi ventede på frokosten, lød der lige pludselig et frygtelig bulder fra den anden side af bækken. Alle kiggede derover og så en masse træstammer komme farende nedad bjergsiden fra junglen. Senere kom der en kvinde til syne, hun var i gang med at smide træstammerne ned. Det var et hårdt og støvet arbejde.

Frokosten stod på nudelsuppe tilberedt over et åbent ildsted. Da vi skulle til at bryde op, var der en venlig fyr fra Wales der bar Dennis’s rygsæk. Det var skønt, for vi havde endnu en times gåtur videre gennem junglen, inden vi kom til elefant campen. Undervejs på den smalle sti så vi flere steder elefantlort ligge. Dette undrede vi os over da det til tider var ret stejlt og smalt. Men var der elefantlort måtte det jo betyde at der havde været elefanter. Vi nåede frem til Elefant campen der lå i en lille lys dal.

Nu stod den så på elefantridning de næste par timer. Magnus, Rasmus, Frederikke og Birgitte fik en elefant for sig selv, Dennis sad på en anden elefant sammen med 2 andre. Børnene havde hver en bambuspind med, som de brugte til at drive elefanten frem med når den gik for langsomt. Det er utroligt med de store dyr, der bevæger sig let og elegant på de smalle stier inde i junglen. Dyrene gik stille og roligt og det var en fornøjelse at sidde så højt til vejrs og nyde udsigten. Når vi skulle op eller ned af en skråning, var det med at holde godt fast ellers faldt man af. Undervejs gik flere af elefanterne og nippede grene af træerne som de hurtigt spiste. En af elefanterne vælte et helt træ (ca. Ø 15cm). Den snoede snablen omkring og lagde vægten på, men inden den fik væltet træet kom en af elefantførerne og fik den stoppet. Vi så flere andre og større træer undervejs, som var knækket som tændstikker i ca. 1m. højde. Der var flere andre sjove episoder: Pludselig stikker en elefant hovedet ind i en skrænt og gnider ”næsen” hårdt op og ned et par gange for herefter at suge støv op i snablen og blæse det om på ryggen, hvor der sad to personer. En han-elefant stopper midt i et vandløb, lader sin ”anden snabel” komme fuldt til syne, så den næste rører vandet, hvorefter den lader sit vand. I styrke mindede det mest af alt om at åbne en brandhane på fuld styrke. Så nu forstod vi godt hvorfor ingen drak af de små bække her.

Rideturen var startet på rimelig fladt terræn, men efterhånden ændrede landskabet sig og den sidste del af rideturen foregik på en stejl skrænt. Det var en hårrejsende oplevelse at sidde højt oppe på disse kæmpestore dyr, kigge ned ad skrænten til vandløbet ca. 10-15m under os medens elefanterne stille og roligt gik afsted på den smalle sti, som kun lige var bred nok til deres fødder. Ingen af os ville på forhånd have troet på at elefanter er i stand til at manøvrerer på så smalle og stejle stier.

Vi kom til endestationen for en fantastisk elefantridetur. Midt i junglen var en platform bygget op omkring et træ og her stod vi af. Nu fortsatte vi til fods en times tid endnu til landsbyen Karen village, hvor vi skulle overnatte i endnu en bambushytte med en pragtfuld udsigt over området. Alle var trætte, og trængte til at slappe af. En kvinde kom op fra landsbyen for at sælge diverse souvenirs som hjemmelavede punge, tasker og diverse armbånd, ikke lige noget vi stod og manglede. Guiderne stod endnu for madlavningen, som var meget lig den vi fik i går aftes. Det smagte himmelsk. Dennis var total træt, han havde brugt sine sidst kræfter på gåturen, og gik ud som et lys, han var kun lige vågen til aftensmaden. Efter aftensmaden ville Magnus og Rasmus i seng, de havde også løbet hele dagen. Frederikke var mere frisk, og hun nød at være i centrum da vi sad omkring bålet for at slappe af. Alle var trætte denne aftenen, så der var ikke meget fest, og alle kom tidligt i seng omkring kl. 20.00.

Det har været en rigtig god dag.

Dagens vejr sol, temperatur ca. 25oC.

Frederikke, Rasmus og Magnus på toppen.

Tilberedning af middagsmad.

Magnus, Birgitte, Rasmus og Frederikke på elefant.