| Mandag d. 26. December 2005

I dag stod vi lidt senere op. Vi ville bruge dagen på enten en vandretur i nationalparken, eller tage en båd ud til de 3 tunneler. Birgitte var dog ret dårligt gående, efter hendes fald i går, så vi valgte at satse på en bådtur. Hen på formiddagen fik vi arrangeret en båd tur ud til de 3 tunneler, Hang Mok. Det er et sted hvor man kan komme ind til 3 laguner i gennem 3 naturlige tunneller. Turen om til kajen, hvor båden lå, foregik på scooter, Birgitte, Magnus og Rasmus bag på den ene og Frederikke og Dennis bagpå den anden.

Det er efterhånden lidt trivielt at beskrive landskabet, men det er altså fantastisk med alle disse flotte klipper og klippeøer. I mange af de beskyttede bugter og vige vi kom forbi, var der den ene flydende landsby efter den anden. Tilværelsen herude må være meget fjern fra det vi kender til derhjemme, mon folkene herude overhovedet kender til verdenen udenfor? Undervejs lagde vi til ved et lille flydende hjem, selvfølgelig med de obligatoriske fiskegårde omkring. Her var det tid til at købe lidt brændstof til båden. Skipper benyttede bl.a. lejligheden til at forære brændstoffatter en tom 1½L. plastikdunk (de er vidst i høj kurs herude).

Børnene var meget opsatte på denne tur, da de var overbevist om at vi var på vej ud for at finde Kaptajn Rødskægs forsvundne skat. Efter 1½ times sejlads var vi fremme. Vi havde 2 kajakker med på slæb. Dennis, Frederikke og Magnus sad i den ene kajak, og Birgitte og Rasmus sad i en anden. Disse kajakker var meget brede, og stabile glasfiberkajakker, og det gik væsentlig hurtigere end plastikkajakkerne. Vi sejlede ind i den første tunnel. Det var bælgmørkt derinde, og vi skulle være opmærksom på ikke at støde ind i stalagmitterne, som hang ned fra det lave loft. Øjnene vænnede sig til mørket og vi kunne så småt ane, hvor vi skulle sejle. Tunnellen var ca. 70m inde, drejede tunnelen skarpt til venstre og vi kunne se lys forude. Det var en kæmpe oplevelse at sejle i denne grottes dybe stilhed og så komme ud af grotten, hvor lagunen åbnede sig foran os. Der var høje bjerge hele vejen omkring os. Herinde var der fuldstændig stille, kun nogle enkelte fugle kunne høres i det fjerne. Vi sejlede videre til næste grotte, dette var en snæver en at komme igennem. Endnu en lagune kom til syne. Igen samme flotte syn. Børnene kikkede og kikkede sig omkring, og de var helt opsatte på at dette var et godt sted at gemme en gammel sørøverskat. Ved højvande, er grotterne helt skjult af havet og inde i lagunen er der mange små grotter. Et perfekt gemmested for en sørøverskat.

Den 3. tunnel var stor og åben, og førte ind til en rigtig stor lagune. Vi sejlede tilbage til skibet, hvor Birgitte, Rasmus og Frederikke gik ombord, medens Dennis og Magnus tog turen igen, denne gang med videokameraet, som Magnus optog med. På vej ud mødte de en fisker i en sampran på vej ind i lagunen.

Birgitte og Dennis har været i mange forskellige slags grotter og drypstenshuler verden over. Dette sted må siges at være et af de mest fascinerende vi har set indtil nu. Følelsen af at sejle ind i en bælgmørk grotte er speciel, ligesom den fuldstændige stilhed der er i lagunen, helt omgivet af stejle bjergsider. Samt tanken om at eneste vej ind og ud, er igennem tunnelen ved lavvande.

Dagens vejr har været overskyet og lidt blæsende, vi har gået med jakker hele dagen.