| Søndag d. 25. december 2005

I dag var vi tidlig oppe, kl. 8.00 skulle vi med en skipper på sejltur. Skibet var lidt af en lille tøffekutter, med skipper og to andre besætninger. Vi var afsted sammen med to tyskere. Sejlturen startede med 3 timers sejlads igennem dette fascinerende ørige. Vi kom til en ”natural” grotte. Dvs. den var ikke forberedt med lys og trapper og alt det. Vi sejlede helt ind under overhænget og sprang i land. Grotten var en slags tunnel igennem bjerget. Børnene var helt vilde, de var overbevist om at vi var på jagt efter Kaptajn Rødskægs forsvundne skat. Landskabet var virkelig også til det. På den anden side af bjerget var der udsigt over en lille lagune. Tilbage til båden igen og videre til næste grotte, som var på næste ø. Denne grotte var tilsvarende, et gennemgående hul igennem bjerget/øen. En interessant ting, vi opdagede her, var at der var fyldt med muslinger og sneglehuse i jorden inde i grotten. Dette var 10-20m over havet, så enten er de kommet herop af fugle, eller andre dyr, som har taget dem fra havet, eller også er de meget gamle og er aflejret her dengang havet nåede helt herop for mange tusind år siden. Vi tror dog at de er kommet herop af andre dyr.

Navnet på grotten var Hang Trinh Nu. Herfra kunne vi se videre til næste grotte, og sådan kunne vi sikkert blive ved. Ombord på skibet igen. Da vi havde bakket lidt ud, stoppede båden, og vi drev lidt afsted. Samtidig med blev der et stort postyr blandt besætningen og pludselig hoppede en af dem i vandet. Det viste sig at ankertorvet havde viklet sig ind i skruen, og den ene dykkede ned i det kolde vand for at ordne torvet.

Nu var det tid til frokost. Skipper fandt en rolig bugt, hvor vi kastede anker. Selvfølgelig med udsigt til et par grotter. Disse grotter gik under bjergene nede ved havoverfladen, og det ville være spændende at sejle igennem og se hvad der var på den anden side. Frokosten var ris og forskellige fiskeretter, som vi indtog med største velbehag. Efter en behagelig frokost, sejlede vi videre til en fiskefarm. Dette var flydende landsbyer, med en masse små netbassiner med diverse fisk i. Det ser ud til at folkene herude lever det meste af deres liv på havet, selv børnene færdes hjemmevandt på pontonerne eller sejler i de små fladbundede robåde.

Sidste stop var på abeøen, her var der en del vilde aber. Det var selvfølgelig sjovt at se dem, men det kunne vi godt have undværet.

Vel hjemme igen, var det tid til aftensmad og en gåtur på havnepromenaden. Her mødte vi en anden dansk familie fra Sydfyn, som også var afsted på orlov med deres 3 børn. De var kommet via Thailand, Sydvietnam og skulle videre til Laos.

Dagens vejr.

Overskyet og lidt finregn. Køligt, og vindstille.

Klipper.

Indgang til Hang Trinh Nu.

udsigt.

udgang fra Hang Trinh Nu.