| Fredag d. 23. December 2005

I dag forlader vi byen, Bay Chai. Herfra ville vi sejle med båd ud igennem Ha Long bugten til øen Cat Ba. Vi havde fået hotelfatter til at arrangere turen. Kl. 11.30 blev vi hentet på hotellet og kørt til båden. Båden var en af de mange flotte junker, som de sejler med her. Alle bådene lå side ved side, så vi skulle springe fra båd til båd for at komme ombord. Disse både har mulighed for at sidde inden døre, eller sidde oppe på soltaget. Vi sad på soltaget det meste af turen.

Vi havde fået fortalt at turen varede ca. 3-4 timer og vi havde taget mad til dette. Men nej, det viste sig at vi var kommet med en båd der havde god tid, så vi var først fremme 7 timer senere. Men det gjorde ikke noget, for undervejs var vi bl.a. indenom og se en stor flot drypstenshule og andre flotte steder.

Sejlturen på Ha Long bugten var rigtig flot. Området består af ca. 3000 små øer og holme, lavet af kalksten og nedbrudt gennem tusinder af år. Med det resultat at der overalt stikker klipper og bjergsider lodret i vejret op til ca. 100m højde. Alle disse med sjove og særprægede formationer lignede utallige store hajtænder og dragehaler. Her er tusindvis af grotter. Vi sejlede stille og roligt forbi mange af disse klipper, holme, og øer. Selve området er ca. ¼ størrelse af Fyn og Cat Ba er den største ø. Der er nogle gamle sagn, der fortæller om hvordan drager har hjulpet vietnameserne i forskellige krige, og hvordan de har slået sig ned her. Alle øerne heromkring ligner virkelig også dragehaler, der ligger i vandet. Så det er ikke underligt at dragen har stor betydning her.

Det første vi kom til var Sung Sot Cave. Det er første gang Magnus, Rasmus og Frederikke har var i en grotte og det var noget af en oplevelse. Deres øjne var ved at falde ud af hovederne. De kikkede og kikkede og var helt forgabt i alt det de så. Det var en rigtig god oplevelse. Her var der mange forskellige drypsten der lignede dyr, og i sær drager. Grotten bestod af 3 sale, hvor den sidste helt klart var den største. Loftet i denne grotte er helt anderledes end hvad vi tidligere har set i grotter. I løbet af perioden hvor grotten blev dannet, lå den tæt på havoverfladen, og er senere blevet hævet, så loftet er fyldt med hvælvinger, ganske som i en snehule. Det er meget anderledes en vi normalt har set i andre grotter.

Så gik turen videre. Efter et kort stykke kastede vi anker, nu var det tid til i en lille kajaktur eller svømmetur. Rasmus og Frederikke var ikke meget for en kajak tur, efter sidste oplevelse i Thailand. Så Birgitte blev på båden sammen med dem. Magnus og Dennis tog afsted på eventyr, og hvilket eventyr. Vi kom ind til Luon Cave, som vi sejlede ind i. Det var en naturlig tunnel igennem bjerget, og på den anden side åbnede der sig en stor lagune, omgivet af høje bjerge. Eneste vej ind i lagunen var igennem tunnellen. Herinde var det rigtig stille og roligt, helt som i en anden verden. Der skulle heller ikke meget fantasi til at forestille sig hvordan sørøvere og pirater for flere hundrede år siden kom her og gemte skatte i hulerne omkring denne hemmelige lagune.

Herefter var der endnu 2-3 timers sejltur inden vi var fremme. Solen gik ned og vi havde et fantastisk sceneri med disse fortryllende bjerge og øer omkring os. Dennis begyndte at fortælle sørøver historier om Kaptajn Rødskæg og alle hans bedrifter. Børnene var fuldstændig forgabt i disse historier, nu hvor sceneriet virkelig var sat. Der blev fortalt rigtig mange sørøverhistorier den aften og nat. Der blev også fortalt om vikingerne som jo også var en slags sørøvere, som sejlede ud på eventyr.

Det var helt mørkt da vi endelig anløb kajen i Cat Ba. Kaptajnen på båden havde arrangeret afhentning på kajen og afgang med en gammel minibus til et godt og billigt hotel. Det lignede mest af alt en meget lille flække, men pludselig åbnede en flot havnepromenade med mange flotte hoteller. Her gik vi til køjs med en fantastisk udsigt over bugtens lysende skibe.

Vejret i dag har været sol og lidt dis, temperaturen har højst været ca. 20oC midt på dagen, koldt i skyggen og koldt efter solnedgang.

Dennis og Frederikke.

Dennis, Frederikke, Rasmus og Magnus.