| Tirsdag s. 20. December 2005

I dag tog vi fra Bangkok til Hanoi. Op kl. 530 for at kunne nå flyet. Vi tog en taxa til lufthavnen, det var før morgentrafikken tog fat, så det tog kun 30 minutter at komme derud, vi havde forventet en time. Vi fløj med Air Asia, et lavprisselskab, som egentlig er ok at flyve med.

Ved middagstid landede vi i Vietnams hovedstad Hanoi. Allerede ved landingen kunne vi se at lufthavnene havde en helt anden standard end Bangkoks (som i øvrigt har en flot golfbane imellem landingsbanen og startbanen). Denne lufthavn lignede mest af alt et militært levn fra fortiden. Langs med landingsbanen stod en masse gamle jagerfly i små åbne hangarer. Indenfor var alt i rigtig kommunistisk betonstil uden sjæl og inspiration, samt med en elendig akustik.

Rejsehåndbogen beskrev lufthavnen som moderne og med et moderne bagagehåndteringssystem. Dette var en sandhed med modifikationer. Der var en terminal, et bagagebånd, og en tax free shop, på størrelse med et kollegieværelse. Aalborg Lufthavn er ca. af samme størrelse. Til gengæld var der 2 x paskontrol og en masse uniformerede vagter, som så meget strenge ud.

Nå, vi kom igennem alt dette på ca. 1 time. Nu var det tid til at komme ind til byen. Rejsehåndbogen skrev om mange pirattaxaer etc. som kun ville snyde turisterne. Vi fandt en minibus, som ville køre os ind til centrum for 2$ pr. mand, vi endte med 6$ for familien. Minibussen blev efterhånden fyldt op og så kørte vi. Og sikken en tur. Trafikken her er et kapitel helt for sig selv, så det kommer senere. Det tog ca. en time at komme frem, og der var mange indtryk undervejs. Alt er fremmed her.

Inde i byen begyndte chaufføren at spørge til hvorfor vi ville bo på det valgte hotel. Egentlig havde vi ingen anden grund end at vi havde adressen. Han ville meget gerne vise os et andet hotel, som var meget billigere og bedre. Nå, det fik han lov til, og det var også et helt ok sted. Pænt og rent, med varmt og koldt vand, samt aircondition. Prisen var 15$, vi fik det dog for 11$ inkl. morgenmad og fri Internet. Standarten er væsentlig højere end det vi kommer fra, og prisen er nogenlunde den samme.

Ud i byen og få lidt mad. Her oplevede vi trafikken på nært hold, rigtig nært hold. I de smalle gader var alle fortove fyldt med parkerede motorcykler og scootere. Alle måtte derfor gå på gaden. Her vrimlede det med alverdens køretøjer, mest 2 hjulede med motor. Trafikreglerne er der ingen af, alle kører bare. Skal man krydse gaden, ja så behøves man ikke at se sig for, man går bare, stille og roligt ud på gaden, så dyttes der lidt og alle kører uden om en. Det værste man kan gøre er at stoppe op midt i det hele, så bliver det farligt. Ligesom man heller ikke må løbe. Gadekrydsene er de værste, her er der et stort virvar af alle der vil frem først. Det hele foregår dog ret demokratisk. Er der f.eks. 3-4 cyklister, så kører de bare ud lige foran en lastbil, som så må stoppe op, ja en lastbil er jo mindre en 3-4 cyklister…

Gadebilledet er præget af rigtig mange små butikker, grupperet efter varegrupper. Vi bor lige ved siden af hvor man sælger musikinstrumenter. Det er sidste gange Birgitte får lov til at gå herind. Ja, vi var ved at købe hele butikken, hvis det stod til hende. Ejeren var meget betaget af børnenes evne til musik, så de fik hver en kvækkende frø. I sidegaden hertil sælges der maling. I denne sidegade fandt vi tilfældigvis Jysk Rejsebureau. Det var et lækkert lykketræf, så vi fik en god ½ times briefing af den danske guide. Det viste sig at de priser vi havde forhandlet os frem til var meget rimelige, dvs. prisen på vores hotel, turen herind, frugtsælgerne og cykeltaxaerne.

Det var efterhånden blevet aften, og det er jo vinter her nu, så alle har store jakker på, strikhuer og halstørklæder. Det er også koldt, temperaturen er lige under 20oC. Men ligefrem at være så godt klædt på er for meget for os. Der er jo ikke vinter. Dog skal vi have fat i en jakke til alle mand medens vi er her.

Dagens vej. Høj sol, med klar himmel. Temperatur ca. 15-20oC

Morgensol over Bangkok.

Bangkok lufthavn med golfbanen.