| Onsdag d. 7. December 2005

I dag har vi bestemt os for at tage på tur. Vi har hyret en speedbåd til at sejle os ud til et par småøer, hvor vi vil snorkle m.m. Forinden havde Dennis været af sted for at skaffe morgenmad. Børnene spiser ikke så meget når vi spiser på strandkøkkenet, men hvis vi serverer brød med ost så bliver der spist lystigt. Det er lidt underligt at tænke på at sådan noget simpelt morgenmad koster mere end varm mad på strandkøkkenet.

Nå, speedbåden kom og tog os med. Det foregår meget primitivt: Båden bakker ind til stranden, så langt at den kan. Alle går ud i bølgerne og stiger ombord. Ja her var de lokale glade, fordi nu havde de mulighed for at bærer børnene ombord (uden at børnene kunne blive fornærmet over det). Især Frederikke kom tørskoet ombord hver gang.

Afsted for fuld speed. Vi sad oppe foran og fik virkelig luftet håret. Det var en stor oplevelse for børnene med den hastighed vi skød. De grinede og grinede og sagde at det kilder så dejligt i maven. Da vi kom fri af pyntens beskyttelse var vi ude i de store bølger og her blev det rigtig sjovt. Båden fløj hen over bølgerne og landede med store plask og brag efter hver bølgetop. Rasmus og Frederikke, var enige om at dette var meget sjovere end speedbådene i Fårup Sommerland. Ind til næste strand og samle endnu et par op. Videre til næste strand hvor der var et kort ophold. Vi skiftede båd. Fra at have sejlet i båd med 1stk. 200 hestes V6 Yamaha motor, kom vi over i en med 2 stk. 115 hestes Yamaha motorer. Rasmus synes at det var sejt at sejle i en med to motorer på, og Magnus fik som regneopgave at finde ud af, hvilken af bådene der havde den største samlede motorkraft.

Nu gik det for fulde gardiner ud over bølgen blå. Ja det var virkelig flot med det blå vand og solen, som skinnede ned. Vi var i alt 9 hvide og 8 Thaier, og det var lige en bådfuld. Vi sejlede ud til en nærliggende ø, øst for vores ø Ko Samet. Herude ligger det en række øer, dannet af henholdsvis kalksten og lava. Meget flotte øer, forrevne, stejle og med lidt skov på toppen. Størrelsen af den største ø er ca. 200-300m lang og 50-70m bred, og næsten 100 m. høj. På den side vi først så, gik det meget stejlt ned og på den anden side var der en lille strand. Vi kastede anker på den stejle side og nu var det tid til at snorkle. Vi havde egentlig bestemt at vi først ville ud at snorkle når alle børnene havde lært at svømme. Men det kunne vi ikke vente på. Magnus var frisk på at prøve at snorkle. Iført redningsvest, dykkermaske og snorkel hoppede han i vandet til Birgitte. Det så sjovt ud. Til at starte med holdt han hovedet oven vande for ikke at få vand i øjne og mund. Han stod også oprejst i vandet i stedet for at ligge sig ned. Senere fik han hovedet ned så masken kom under vandoverfladen. Her åbnede der sig en helt ny verden for ham. Han blev helt betaget af alt det han så og ville se det hele på en gang. Fra nu af er Magnus solgt til at udforske livet under havoverfladen. Birgitte og Magnus svømmede rundt sammen og Birgitte fortalte om at korallerne er at sammenligne med havets blomster. Vi så hvordan korallerne åbnede og lukkede sig når der kom fisk forbi. Der var mange forskellige farver og former på korallerne. Selvom det var overskyet og sigtbarheden var kun 3-5m, var det en flot og interessant oplevelse.

Nu var det tid til frokost. Alle kom op i båden, og vi sejlede om til stranden. Nogle blev på standen medens andre sejlede ud for at fiske. Dennis tog med ud at fiske, men sikken en skuffelse. Alle de fisk, som blev fanget ville ikke kunne opfylde et dansk mindstemål for guldfisk i et akvarium. Det var virkelig kun småfisk der blev fanget til måltidet. Inde på øen snorklede Birgitte og Magnus lidt, men bølgerne var ret høje. Resten af tiden indtil madlavningen legede børnene på stranden og på den lille lejrplads. Frokosten blev anrettet og fiskene blev grillet.

Efter et godt og lækkert måltid gik Frederikke og Dennis sig en tur på stranden og fandt nogle fine koraller. Herefter sejlede vi over til en anden ø for endnu en snorkeltur. Her fik Rasmus og Frederikke mod til at komme med ud i vandet. De er dog for små endnu og det var lidt for voldsomt for dem. Udstyret passede dem ikke helt og de var utrygge ved det. Rasmus klamrede sig til Dennis og rev masken af ham, og ville kravle op over hovedet af ham, for at holde sig oven vande. Så han måtte tilbage i båden. Frederikke var lidt mere fortrolig med vandet. Hun ville dog bare ikke have hovedet ned under, så hun kunne se ned i vandet. Så hun kom også tilbage i båden. Magnus var helt vild med at svømme rundt, eller det vil sige at han svømmer som en søhest. Stående lodret i vandet og sparker han sig fremad med benene. Dette er dog en meget langsommelig måde at komme frem på, men ret sjov at se på. Han kikkede og kikkede og ville hele tiden have at vi skulle tage billeder af alt det han så.

En af guiderne fandt en kæmpemusling, som dog havde måttet lade livet et stykke tid forinden. Skallen var 7 år gammel og var lidt større end en fodbold. Det er fredet muslingskaller, så skallen blev kastet ud i vandet igen.

Dagen afsluttede vi på en fiskefarm, hvor der var både hajer og havskildpadder. Farmen var lavet af net, udspændt mellem flydende smalle gangbroer som kun blev holdt oppe af diverse tønder. Det var ret ustabilt at gå på, men det gik. Magnus holdt den ene guide i hånden, medens Rasmus og Frederikke holdt os andre i hånden. Det var en stor oplevelse at være så tæt på disse store dyr. Vi fik bl.a. mulighed for at røre ved de store skildpadder. De modige rørte også ved hajernes halefinder. Nogle fodrede de store fisk, og så plaskede det hele. Hajerne kunne håndfodres med småfisk.

Kameraet var meget i vandet i dag. Vi er meget glade for at have købt et vandtæt kamerahus. Det gør det muligt at have kameraet med til stranden og i vandet uden problemer.

En lang og oplevelsesfuld dag, som ikke har været lige så varmt som ellers. Det var sol, skyet og frisk vind. Vi havde T-shirt på det meste af dagen. Vi har 3 trætte børn, som var nemme at få til at sove.