| Torsdag d. 1. December 2005

I dag forlader vi Bangkok. Vi har besluttet at tage til øen Ko Samet. Det er en ø ca. 200 km sydøst for Bangkok. Transport er med lokalbus, efter fulgt at en båd tur. Bussen var med aircondition der larmede frygtelig meget, og vores ørepropper lå desværre nede i bagagerummet. Efter 4 timers larmende bustur var vi fremme ved et lille fiskeleje, herfra afgik der båd til øen. På havnen var der en del lokale som meget gerne ville sælge os logi på øen, og til meget høje priser. Vi blev hurtigt enige om at vi nok ville få bedre pris over på øen, til stor skuffelse for de lokale. Sejlturen var flot, vi nød turen på ca. ½ time. På båden faldt vi i snak med en Thai pige, som tit var på øen. Hun gav god information om øens strande.

Vel over anløb vi kajen, eller det vil sige at vi lagde til ved siden af to andre både. Vi hoppede derfor fra båd til båd til båd for at komme i land. Byen vi kom til hed Nadan Pier og er ikke ret meget mere end et par boder og småhuse ved siden af molen. Vi tog en lokal taxa, altså en pickup med sæder på ladet. Den blev bare fyldt helt op med mennesker og bagage indtil den var stuvende fuld. Så gik det ellers af sted over stok og sten ind i junglen. Det var en stor oplevelse, især for børnene, da det normalt er forbudt i Danmark. Det meste af øen er national park, hvor det bl.a. er forbudt at bygge eller rydde skoven. Det er der bare ikke nogen der har fortalt de lokale, så her bliver bygget i stor stil for at tjene penge på turisterne (både Thaier og udlændinge).

Vi kørte til byen Ao Phai og ville finde overnatning. Da børnene så den lækre sandstrand smed de alt og hoppede i badetøjet og for ud i vandet. Birgitte blev på stranden sammen med børn og bagage medens Dennis begav sig ud for at skaffe logi. Børnene hyggede sig veldigt godt i bølgerne i de 1 ½ time der gik før Dennis kom tilbage og havde skaffet en bungalow. På grund af kongens snarlige fødselsdag og heraf følgende lange weekend er stort set alt lejet ud.

Solen var ved at gå ned da vi begav os af sted mod bungalowen og det var næsten mørkt da vi nåede frem, så det var dejligt med noget mad fra det lokale køkken på stranden.

Vejret var godt, overskyet og ca. 28 grader, lige til at holde til.